Politiek correct taalgebruik.

Tijden veranderen en de taal verandert met de tijden. Tegenwoordig probeert men zo weinig mogelijk mensen taalkundig voor het hoofd te stoten. Politiek correct taalgebruik heet dat. Zwakzinnig werd bijvoorbeeld geestelijk gehandicapt, waarna het van verstandelijk gehandicapt naar mensen met een verstandelijke beperking ging. Niet lang geleden hoorde ik een (voor mij) nieuwe: bemensen. Het ging volgens mij over treinen. Het kwam er niet echt lekker uit en de persoon keek wat ongemakkelijk bij het noemen van het woord. Het is een kwestie van wennen. Het woord schijnt al een aantal jaren te bestaan maar goed, ik woon in het buitenland.

Ik wil voorstellen dat we deze trend doortrekken want er valt nog veel te verbeteren. Ik vind dat ik niet meer kaal genoemd mag worden maar follikaal beperkt. Er is natuurlijk onderscheid tussen mensen met een follikale beperking (wat bekt dat lekker) en mensen die zich vanwege de mode kaal scheren. Kaal mag dan alleen nog maar voor deze mensen gebruikt worden. “Heeft u zich kaal geschoren?” “Nee, ik ben follikaal beperkt.” “Nou, het staat u goed.” “Dank u.”
“Kleine mensen” klinkt ook niet fijn dus die noemen we verticaal beperkt. Mensen die vreemdelingenhaat tentoonspreiden kunnen empatisch beperkt worden genoemd en arme mensen heten dan natuurlijk financieel beperkt. De Oranjes betalen geen belasting dus die noemen we fiscaal beperkt. Dunne mensen kunnen we nog beperkt in omvang noemen omdat beperking betekent dat iets er in mindere mate is, maar bij mensen die last hebben van obesitas (hier ben ik al zeer correct bezig want ik noem ze niet dik) komt er dus iets bij. Misschien moeten we die mensen dan maar gewoon omvangrijk noemen. En rijke mensen? Noemen we die financieel bevoordeeld of blijven ze gewoon rijk? In sommige landen zullen ze waarschijnlijk corrupt worden genoemd.

Leave a Reply

