The Night Watch – Sarah Waters.

Soms denk ik wel eens dat boeken op mijn pad komen wanneer ze op een of andere manier belangrijk voor me zijn. Toeval, waarschijnlijk maar misschien laat ik op zo’n moment onbewust mijn emotionele antenne de boeken uitzoeken.
Vorige week hadden we hier in Ierland namelijk een huwelijksreferendum om het huwelijk toegankelijk te maken voor stellen van hetzelfde geslacht, populair gezegd het homohuwelijk. Vanwege mijn betrokkenheid als fotograaf bij de Limerick Gay Pride, heb ik veel vrienden en vriendinnen in de homoscene in Limerick gemaakt en leefde met ze mee tijdens deze spannende tijd. Het referendum is uiteindelijk in hun voordeel beslist en zaterdag 23 mei, de dag waarop de uitslag bekend werd, was een emotionele dag die ik niet snel zal vergeten.

Slechts een paar dagen later begon ik te lezen in The Night Watch van Sarah Waters. Ik ken haar overige werk niet en het enige dat ik van dit boek wist was dat het over een aantal mensen in het Londen van net na de Tweede Wereldoorlog ging. Het blijkt dus over drie lesbische vrouwen, een heteroseksuele vrouw, en haar homoseksuele broer te gaan. Het is een boek dat vooral de emotionele kant belicht van het homoseksueel zijn in een tijd dat het in Engeland verboden was. Het boek begint met het leven van de hoofdpersonen in 1947. We leren de personages kennen zoals ze op dat moment zijn om vervolgens in het tweede deel van het boek terug te gaan naar 1944 en in het derde deel naar 1941. Dit is mooi gedaan en het verduidelijkt het gedrag van de personages in het eerste deel. Het is een boek met een open einde aan het begin want we weten niet wat er na 1947 met de hoofdpersonen gebeurt. In recensies op een boekenforum werd daar door een aantal mensen over gezeurd. Anderen hadden het over een erg neerslachtig boek en dat Waters een hekel zou hebben aan haar hoofdpersonen. Ik begrijp niet waar ze het vandaan halen want ik kreeg die indruk absoluut niet. Het is geen vrolijk boek maar het laat erg goed zien hoeveel moeite mensen hadden om weer terug te vallen in een geregeld leven na de oorlog en hoe ze er het beste van probeerden te maken tijdens de oorlog.

Ik heb het boek in het Engels gelezen en de dialogen zijn erg overtuigend. Waters weet de jaren 40 van de vorige eeuw met haar dialogen en ook met haar beschrijvingen sfeervol tot leven te wekken. Een aanrader.

NB: The Night Watch werd uitgegeven in 2006 en is naar het Nederlands vertaald als De Nachtwacht,

the night watch

Leave a Reply

