De boekenkastmuis.

Vanochtend stond ik even voor half zes op, zoals ik meestal doe, om de katten te eten te geven en te kijken of er geen “presentjes” voor ons, of overblijfselen van nachtelijke slachtpartijen in de gang of op de keukenvloer liggen. Tina en Charlie lagen al in de gang op mij te wachten. Tina zat in een doos naast de boekenkast met kookboeken en Charlie lag er voor. Toen ik op hem afliep begon hij ineens in de boekenkast te rommelen. Aangezien Charlie niet echt geïnteresseerd is in koken (hij eet zijn vlees het liefst rauw) wist ik genoeg. Snel sloot ik de deuren naar de slaapkamers, badkamer en zitkamer, dirigeerde de twee de keuken in, gaf ze wat te eten, begaf mijzelf weer in de gang en sloot de deur naar de keuken. Ik pakte tuinhandschoenen uit de gangkast, die ik daar speciaal voor dit doel heb liggen (muizen bijten van zich af wanneer je ze probeert te vangen, heb ik uit ervaring ondervonden), schoot een paar plastic zweedse stijl klompen aan en begon mijn reddingsactie. Inderdaad zat er een muis achter de kookboeken. Voorzichtig schoof ik steeds een paar boeken naar een kant en tegen de achterwand, zodoende de ruimte voor de muis steeds kleiner makend en uiteindelijk kon het dier geen kant meer op, dacht ik. Hij rende echter over mijn arm en sprong op de grond in de gang maar was even wat beduusd waardoor ik hem vrij gemakkelijk te pakken kreeg. Het was een grote volwassen muis en hij probeerde zich al bijtend in de handschoen te bevrijden. Toen ie doorhad dat er eigenlijk niets gebeurde werd het beestje wat rustiger. Ik opende de voordeur en bracht de muis naar de heg waar ik hem losliet: mijn goede daad voor vandaag. Eenmaal weer binnen, opende ik de keukendeur waarbij de twee katten bijna over elkaar heen vielen om in de gang te komen. Charlie begon meteen bij de boekenkast rond te snuffelen. Zodra ze begrepen dat de muis verdwenen was, gingen ze weer terug de keuken in om te eten. Charlie is inmiddels weer naar buiten gegaan om te jagen. De volgende muis is waarschijnlijk niet zo gelukkig.

dolf_patijn_charlie_mouse_hunt_03062015_0001

2 thoughts on “De boekenkastmuis.

  1. Mijn man lachte me altijd hard uit als ik weer een muis redde van de katten en buiten in het gemeenteplantsoen weer vrij liet. ‘Hij is eerder terug binnen dan jij”

    Like

    • Die twee van ons brengen van alles levend naar binnen. Ik heb muizen, veldmuizen, ratten en jonge konijnen en zelfs een vogel weer naar buiten gebracht, allemaal nog erg levend. Wat ze dood naar binnen brengen mogen ze van ons op de harde vloeren oppeuzelen. Antibacteriële spray en een doekje en het is weer schoon. 🙂

      Like

Leave a Reply

