Joost Zwagerman R.I.P

Joost Zwagerman: hij is zeker niet mijn favoriete romanschrijver maar ik vind zijn essays geweldig. Toevallig las ik gisteren nog een paar stukjes in zijn boek “Alles Is Gekleurd”. Misschien leefde hij toen nog. Zelfmoord is een egoïstische daad. Ik heb het helaas een aantal keren van vrij dichtbij moeten meemaken en het zorgt voor veel ontreddering in de omgeving van de zelfmoordenaar, die daar op dat moment waarschijnlijk helemaal geen zicht meer op heeft. Depressie schept een gesloten wereld waarin het ik geen samen meer ziet. Het is een oostindisch dove ik die alleen nog de negatieve geluiden oppikt en een kleurenblinde ik die alleen nog zwart ziet. Hij had nog plannen: dat liet hij in e-mails aan vrienden weten, hoorde ik vanavond bij “De Wereld Draait Door”. Zijn daad was waarschijnlijk een uit wanhoop geboren plotselinge ingeving waar hij deze keer geen weerwoord op had. Want weerwoorden had hij lange tijd. Hij schreef en sprak regelmatig tegen het nemen van je eigen leven. Je moest vooral mensen ervan overtuigen dat ze het niet moesten doen. Nog geen twee maanden geleden koos zijn goede vriend, de dichter Rogi Wieg voor zelfdoding. Zwagerman had keer op keer geprobeerd om de depressieve Rogi Wieg er van te weerhouden om zijn eigen leven te nemen. Wieg nam echter bewust de keuze om het wel te doen. Van Joost Zwagerman weten we het niet. Ik leef mee met zijn familie en vrienden die hij in verwarring en verdriet achterlaat. Voor Nederland betekent zijn dood dat een groot literair talent en bevlogen kunstminnaar die mensen door zijn lezingen en essays wist te enthousiasmeren er niet meer is. Hij leeft voort in de herinnering van de mensen die hem liefhadden en door zijn werk. Joost Zwagerman is slechts 51 jaar geworden. Moge hij rusten in vrede.

joost zwagerman

Leave a Reply

