De kinderboekenweek is weer begonnen.

De kinderboekenweek is weer begonnen. Kinderen en jongeren hebben het goed wat het boekenaanbod betreft. Er zijn veel Nederlandse en vertaalde kinder en jeugdboeken beschikbaar. Het schijnt dat kinderen en jongeren ook weer meer lezen. Mijn achternichtje is zo’n lezer en haar buurmeisje ook. Mijn achternichtje is 14 en leest al veel in het Engels. De boeken van John Green heeft ze allemaal in de originele taal gelezen hetgeen ik erg knap vind. Vooral voor tieners is het aanbod erg divers. Van realistische verhalen over problemen tot thrillers en fantasy: er is voor een ieder wat wils. Een van mijn mooiste kinderboekenmomenten was toen ik als volwassene ’s nachts met kinderen, jongeren en andere volwassenen stond te wachten op het laatste deel van de Harry Potter serie voor een boekenwinkel in Limerick. Wat is er mooier dan dat je op zo’n ongebruikelijk uur op een magisch jeugdboek mag wachten met andere fans van de serie; jong en oud. De sfeer was geweldig en iedereen was vol verwachting. Een ander mooi moment was een signeersessie van de Ierse schrijver Darren Shan, uit Limerick in een plaatselijke boekenwinkel waar rijen kinderen, jongeren en enkele volwassenen stonden te wachten, sommigen uitgedost als vampiers. Het is fijn om kinderen enthousiast te zien over boekenseries.

Toen ik opgroeide was het op kinderboekengebied allemaal wat braaf maar mocht ik ook niet klagen. Mijn leesjaren waren in de jaren 70 van de vorige eeuw en er waren al aardig wat leuke boeken verkrijgbaar. De boeken die zich in de prehistorie afspeelden van H. Arends, de Pietje Bell boeken, De Snuf de hond boeken, de Arendsoog serie, de Kameleon serie, de K. Norel boeken, Oorlogswinter, de discus serie van K. Feenstra en ga zo maar door. Daarnaast had je de vertaalde boeken zoals de vier serie en de vijf serie van Enid Blyton, de Narnia serie van C.S Lewis, Alleen op de Wereld van Hector Malot, de (neger)hut van Oom Tom van Harriet Beecher Stowe, de avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain, Schateiland van Robert Louis Stevenson en zo zijn er nog wel meer te bedenken. Ik heb als lezend kind niets te klagen gehad. Een aantal van deze boeken, zoals de Narnia serie heb ik als volwassene herlezen, deze keer in de originele taal en ik heb er weer van genoten. Tegenwoordig is het niet meer zo raar wanneer volwassenen YA boeken lezen. Nu trek ik me wat mijn leesgedrag betreft zowieso niet veel van anderen aan – ik heb de Harry Potter serie ook met veel plezier gelezen en herlezen – maar ik heb zo mijn redenen voor het lezen van YA boeken. Eén reden is dat ik wel eens wilde weten wat mijn achternichtje mooi vindt en een andere reden is dat een aantal van deze boeken verfilmd zijn en ik het boek voor het kijken van de films wilde lezen zoals het geval was met “The Hunger Games” en “The Fault in our Stars”. Ook Philip Pullman’s “Northern Lights” heb ik gelezen voordat de film “The Golden Compass” uitkwam. Ik heb daarna de volgende delen gelezen en ik ben onder de indruk van de hele serie. Kinderen van nu zijn bofkonten. Ze hebben veel kwaliteitsboeken te lezen en kunnen naast nieuw verschenen werk ook nog eens putten uit een archief van boeken die de tand des tijds hebben doorstaan en dat is helemaal niet raar, maar wel waar.

(Onder het motto ‘Raar, maar waar!’ staan natuur, wetenschap en techniek dit jaar centraal in de Kinderboekenweek die plaatsvindt van 7 tot en met 18 oktober 2015.)

dolf_patijn_LK_14052011_0021De kinderboekenschrijver Darren Shan tijdens een signeersessie in Limerick.

Leave a Reply

