Elena Ferrante – De nieuwe achternaam

Het tweede deel van de Napolitaanse serie is ook naar het Nederlands vertaald en ik lees boeken van een buitenlandse, niet Engels schrijvende auteur het liefst in mijn moedertaal. De overige twee delen zal ik in het Engels moeten lezen want ik weet niet of ik genoeg geduld heb om tot 2016 op een Nederlandse vertaling van het derde deel te wachten. In het Engels zijn ze namelijk alle vier uit. Mijn vriendin, Ierse, heeft de vier delen in het Engels gelezen en is laaiend enthousiast.

Net als bij het eerste deel is het in deel twee ook weer genieten. Het vervolgt het verhaal van Lila en Elena. Lina is op haar 16e getrouwd en Elena gaat studeren. Ondanks dat zij uit Napels weggaat, blijft Napels haar sterk beïnvloeden. Elena probeert met haar verleden en met Lila te breken maar wordt toch steeds weer als door een magnetische werking teruggetrokken naar de wijk en naar Lila. Lila heeft Elena schriften toevertrouwd waaruit ze een groot deel van het verhaal van Lila op kan maken en de rest krijgt ze in fragmenten van de paar vrienden waarmee ze in contact is gebleven te horen. Zo blijven we op de hoogte van het leven van beide vriendinnen. Ferrante is net als in deel 1 op dreef en het is erg moeilijk om het boek weg te leggen. Wat een heerlijke schrijfster is het. Wat moet het een genot zijn om deze boeken in het Italiaans te kunnen lezen, maar mijn Italiaans bestaat slechts uit een aantal woorden dus helaas moet ik het met de vertaling doen die echter geweldig leest. Alle lof aan Marieke van Laake, de vertaalster.  Wat zijn dit heerlijke boeken en wat ben ik de Wereldbibliotheek dankbaar dat ze deze auteur in huis hebben genomen. Geweldig.

dopa-xnapo_052006 897

Ischia, waar een deel van het verhaal van Ferrante zich ook afspeelt. Ik was er in 2006.

Leave a Reply

