Het leed in de wereld.

Het lijkt er op dat we tegenwoordig het leed van de hele wereld over ons heen krijgen. We zijn een “global village” geworden en wanneer er nu een scheet gelaten wordt in Timboektoe (dat ligt in Mali) dan ruik je het, bijwijze van spreken, in Groningen. Nu denk ik trouwens niet dat Timboektanen (ja, diezelfde mensen in Mali) zich ook maar een moment druk maken over de aardbevingen in onze noordelijke provincie, dat dan weer niet, maar ze hebben dan ook zelf genoeg aan hun hoofd want in Mali gaat het allemaal niet zo lekker, en dan heb ik het niet over hun stoelgang. Naast al dat menselijk leed is er ook nog veel dierenleed, al dan niet door mensen veroorzaakt. Groot leed komt meestal in het nieuws ter sprake en mocht je het gemist hebben, dan kom je het tijdens fondsenwervers of op de sociale media wel tegen. Waar ik me enorm aan heb geërgerd zijn de moralisten die, toen mensen geschokt reageerden op wat er in Parijs was gebeurd, met berichten op Facebook verschenen zoals “jullie reageren wel op Parijs, maar niet op het neerhalen van een Russisch vliegtuig in Egypte”, of “in Afrika worden zoveel mensen in aanslagen gedood maar daar wordt niet op gereageerd”. Meestal zijn deze berichten trouwens in het Engels. Op die van het Russische vliegtuig heb ik gereageerd met dat het de Russen waarschijnlijk geen “flying fuck” kon schelen wanneer ik in een aanslag om het leven zou komen en dat de Russen ook niet massaal op het neerhalen van vlucht MH17 door Russische seperatisten gereageerd hebben. Zo, stop dat in je pijp en rook het.

Facebook is voornamelijk bedoeld voor het contact houden met vrienden. Het reageren op de aanslag in Parijs had daar voor mij in ieder geval mee te maken want ik heb vrienden in Parijs. Daarnaast is Frankrijk een buurland en voel ik me meer met de Fransen verwant dan met de Russen, Chinezen of welk land dan ook dat een stuk verder weg ligt en waar ik geen mensen ken, of waar ik nooit geweest ben; daar ben ik heel eerlijk in. We mogen dan in een “global village” leven maar ik heb vaak genoeg aan mijn eigen buurt, Europa geheten en mijn eigen straat, die momenteel Ierland heet. Wat betreft het gebruik van bommen vind ik dat die beter kunnen worden gebruikt voor het opblazen van Japanse walvisvaarders. Die lui houden maar niet op met het uitmoorden van walvissen. Schepen bouwen is duur dus blaas die dingen gewoon op, dan is het waarschijnlijk niet rendabel om nieuwe walvisvaarders te bouwen. Zo zie je maar, zelfs in mij schuilt een kleine terrorist. De regeringen in het westen zijn echter medeverantwoordelijk voor een hoop ellende in – en de vluchtelingenstroom uit landen verder weg, dus is het logisch dat we die mensen opnemen en helpen. Ja toch?

Met een “oh wat erg” op Facebook bij alles dat je op het nieuws te zien krijgt verander je echter de wereld niet. Je kunt Facebook wel gebruiken om mensen op te roepen om actie te ondernemen, in positieve en negatieve zin want sociale media kunnen  ook weer terroristen helpen om zich te organiseren. Ik vraag me af of die moralisten die ik eerder noemde zelf echter verder komen dan irritant met de vinger wijzen of dit soort berichten doorsturen. Zij worden trouwens snel genoeg weer verstikt door het hoge OMG gehalte op Facebook met berichten over wat er nu weer met een of andere realitysoapster is gebeurd. Natuurlijk zijn er meer sociale media dan Facebook en hebben we ook nog de radio, tv en de papieren media. Gezamelijk storten ze een hoop ellende over ons uit en we zouden er een dagtaak aan hebben met een depressie op de koop toe wanneer we ons met al het leed, klein en groot – en allemaal even erg, begrijp me goed – in de wereld bezig zouden moeten houden. Af en toe moet je je afschermen want ander heb je geen leven. Daarom laat ik soms – meestal op een zaterdag – de computer een dag uit en kijk en luister dan ook niet naar het nieuws. Die dag wordt dan meestal thuis doorgebracht en ik moet zeggen; een dagje geen nieuws en vooral geen sociale media is wel lekker. Zeverloze zaterdag. Ik duik dan lekker in een boek en kijk ’s avonds een gedownloade of gekochte film om even weer bij te tanken voor de volgende nieuwstsunami en het gezeur van ergelijke moralisten.

Leave a Reply

