Buttplugschieten.

Dit fictieve telefoongesprek vond plaats in mijn hoofd nadat ik een artikel op RTV-Noord had gelezen over het feit dat men in de noordelijke provincies de laatste tijd aardig wat meer buttpluggen verkocht. In mijn zieke geest kwam de gedachte op dat men wel eens bezig kon zijn met het ontwikkelen van een nieuwe sport. De namen zijn fictief. Enige gelijkenis met bestaande personen (met uitzondering van de genoemde fotograaf) is mooi meegenomen maar volstrekt onbedoeld.

“Hallo?” “Meneer Aarsman?” “Ja, dat ben ik” “Eh, familie van……….?” “U bedoelt van de fotograaf Hans Aarsman? Nee, dat is me al vaker gevraagd. Geen familie”

“Sorry, ik heb me nog niet eens voorgesteld. Mijn naam is Karel van der Wal. Ik bel van het Dagblad van het Noorden. U bent Pieter Aarsman, degene die het buttplugschieten als sport wil promoten?” “Ja, inderdaad, die ben ik.”

“Kunt u er iets meer over vertellen want we willen er graag een item in de krant aan wijden.” “Ja, natuurlijk. Wij, mijn vrouw en ik, zijn hier in Groningen ongeveer een half jaar geleden de buttplugschietvereniging De Achterdeur begonnen. We hebben momenteel 500 vaste leden en groeien nog gestaag. In Twente zijn ze ook al volop bezig en in de provincies Friesland en Drenthe zijn er een paar verenigingen net begonnen. We willen deze sport nu ook in het westen en zuiden van het land introduceren en hebben zelfs al belangstelling vanuit het buitenland. In Duitsland, België en Frankrijk zijn er mensen die buttplugschieten als sport best wel zien zitten. Het is dan ook een sport die door zowel mannen en vrouwen en tot op vrij hoge leeftijd kan worden beoefend en het is niet echt duur.”

“Hmm, ja. Ik heb begrepen dat u zelf overweegt om het tot een olympische sport te ontwikkelen?” “Nou, daar zal nog wel wat tijd overheen gaan. Maar uiteindelijk wel, ja. Momenteel is de sport nog in de experimentele fase. Er worden verschillende varianten uitgeprobeerd waarvan één een buitentraject volgt, net als klootschieten, een sport die anders dan met buttplugschieten niets met het betreffende lichaamsdeel te maken heeft, doch dit terzijde, en er is een variant waarbij men in een zaal probeert om de buttplug in een keer zo ver mogelijk te schieten. Deze variant maakt de meeste kans omdat het volgen van een traject erg vermoeiend is en de kans op blessures veel hoger. Een buttplug krijg je natuurlijk ook nooit zo ver als je een kogel kunt gooien dus dat buitengebeuren heeft niet zoveel zin. De vraag naar deze variant kwam trouwens voornamelijk uit de nudistenhoek. Naast dat de sport een vaste vorm moet hebben, moeten natuurlijk de gebruikte materialen gestandaardiseerd worden. Momenteel experimenteren we nog met verschillende soorten buttpluggen en verschillende glijmiddelen, allemaal op waterbasis, dat wel, en we hebben ook een speciale broek met achterflap ontwikkeld zodat men niet steeds de broek hoeft te laten zakken voor een schot. Daarnaast hebben we een speciaal trainingsschema ontwikkeld – het komt namelijk wel op een combinatie van spierkracht en druk aan – en een speciaal dieet. Bruine bonen en erwtensoep zijn momenteel erg in trek en we experimenteren ook met verschillende soorten kool, maar de meningen zijn echter nog verdeeld over waar je de grens moet trekken, en niet alleen vanwege de geur. Voor je het weet ben je namelijk met een soort doping bezig. We moeten de sport natuurlijk wel schoon houden. En, o, ja, we hebben natuurlijk nog een ander probleem: de zichtbaarheid van de sport. Buttplugschieten is niet echt een sport die er op televisie aantrekkelijk uitziet. Niet zoals hockey of volleybal. Maar ja, dat is iets waar we nog aan werken. Ook het randgebeuren, de gezelligheid er omheen, wat wij bij onze sport rimmen noemen, moet nog verder ontwikkeld worden. Barretje, hapje, uitstapjes, enzovoort. Zoals u ziet, we zijn er nog lang niet.”

“Meneer Aarsman, ik dank u voor dit gesprek”. “Geen dank, graag gedaan. Zal ik u nog wat foto’s toesturen?”

Leave a Reply

