Nederlanderschap.

Vandaag, vrijdag 26 februari zijn er nationale verkiezingen in Ierland. Een aantal weken terug kreeg ik een brief met formulier, afkomstig van de County Council van het graafschap Limerick in de bus. Het was een registratieformulier voor de nationale Ierse verkiezingen met verklarende brief. In de brief werd bevestigd dat ik geregistreerd stond als kiezer maar dat ik met mijn huidige registratie alleen lokaal en Europees mag stemmen. Daarom wordt ik uitgenodigd om mij te registreren voor de landelijke verkiezingen onder de voorwaarde dat ik inmiddels Iers staatsburger ben geworden. Dat ben ik dus niet.

Ik woon nu bijna 16 jaar in Ierland maar ben nog steeds Nederlander. Iers staatsburgerschap zit er voor mij niet in want Nederland staat alleen in bijzondere gevallen een dubbele nationaliteit toe hetgeen betekent dat ik mijn Nederlanderschap zou verliezen en dat wil ik niet. Ik ben namelijk niet geëmigreerd omdat ik Nederland niet meer zie zitten maar omdat ik een Ierse partner heb die weer terugwilde. (Nou ja, voor ik haar ontmoette kwam ik al vaak in Ierland en heb ik ook al wel een paar keer gezegd dat ik er ooit nog wel eens wilde wonen want het land is natuurlijk gewoon mooi en ik hield me al vrij intensief met de muziek en cultuur bezig.) De Ierse politiek interesseert me niet zo want die is vrij ondoorzichtig en er is niet echt een partij bij die me aanspreekt. Lokaal stem ik meestal op de Groenen maar die stellen in Ierland niet echt veel voor. Over de rest van de Ierse politiek heb ik het in een blog op mijn Ierlandpagina. Europees mag ik lekker zowel Nederlands als Iers stemmen en via de post mag ik ook voor Nederlandse landelijke verkiezingen mijn stem uitbrengen.

Wat betekent echter het Nederlanderschap na 16 jaar in Ierland te hebben gewoond? Tja, dat vraag ik me ook geregeld af. Ik voel me eigenlijk meer Groninger dan Nederlander. Wanneer ik in de trein van Schiphol naar Groningen zit, dan begint het vanaf Zwolle weer vertrouwd te voelen. Met de rest van Nederland heb ik niet zoveel. Ik ben een echte noorderling. Het koningshuis zegt me niets. Ik vind het een stelletje zakkenvullers. Als Nederlander zit ik in de republikeinse hoek. Het koningshuis mag van mij vandaag nog worden afgeschaft. Een voetballiefhebber ben ik niet maar ik maak een uitzondering tijdens Europese en Wereldkampioenschappen. Andere sporten zoals volleybal, hockey, zwemmen en atletiek volg ik een beetje op Europees en wereldniveau en dan ben ik best wel trots wanneer Nederland het goed doet. Ik kijk regelmatig naar schaatsen want dat zit me toch behoorlijk in het bloed. Ik lees vrij veel Nederlandse literatuur, kijk via de satelliet naar Nederlandse televisie en luister regelmatig (meestal via de computer) naar de Nederlandse radio. Nederlands cabaret vind ik erg leuk. Ik luister regelmatig naar Nederlandstalige muziek maar dan vooral van bands als “De Dijk” en “De Scene”. Het Nederlandse gevoel zit ‘m dus meer in de cultuur en een klein beetje in de sport. Waarschijnlijk ben ik in mijn opvattingen en denkwijze ook echt Nederlands. Ik ben vrij progressief ten opzichte van de gemiddelde Ier. In Nederland zijn er natuurlijk ook aardig wat conservatief denkenden, vooral in de Nederlandse bijbelgordel, maar over het geheel gezien is men in Nederland toch wat seculierder in de denkwijze terwijl de katholieke kerk hier toch nog een vrij sterke invloed heeft, zelfs na al die jaren van schandalen. Ach, Godfried Bomans zei het al: “Sommige mensen hebben twee vaderlanden: het land, waar ze geboren zijn en het land, waar ze hadden willen wonen”. Ik heb de daad bij het woord gevoegd en ben gaan wonen in een van die landen (ik zou ook wel in Portugal of Italië willen wonen), maar Nederland blijft het land waar ik de eerste 30 jaar van mijn leven heb doorgebracht en waar mijn wortels dus stevig verankerd liggen. Het zijn echter wortels waar aardig wat rek in zit, dus voor het Nederlands en vooral Gronings voelen maakt het daarom niet uit waar ik woon.

Leave a Reply

