Retro.

Oftewel: oud, het nieuwe nieuw.

Op 1 april had Samsung een leuke grap. Aan de mensen die geabonneerd zijn op de Samsung mails, waar ik er dus een van ben, boden ze voor korte tijd een mobiele retro telefoon aan met vrij grote knoppen en zonder alle hedendaagse toeters en bellen. Wanneer je echter op de link klikte bleek het om een 1 april grap te gaan. Zo gek is het echter niet want in 2014 waren er berichten dat oude Nokia telefoons erg gewild waren en soms voor veel geld verkocht werden. Sommige mensen waren de invloed van internet en sociale media zat en wilden gewoon weer een telefoon om mee te bellen, waarvan de batterij in ieder geval een week meegaat.

Retro is zowieso in. Retrowinkeltjes met tweedehands kleding, meubilair en gebruiksvoorwerpen uit voorbije decennia zijn erg populair. In 1982 waren we wat blij met de toen nieuwe cd, die niet zo onverwoestbaar bleek te zijn als men deed denken en die, zeker op de eerste generaties spelers wel eens bleef hangen, vooral wanneer de cd vuil of bekrast was, maar toch veel gemak ten opzichte van vinyl en cassette gaf. Je hoorde daarnaast geen tikjes meer. Toen ik op een dag in 1982 mijn vaste platenzaak Evelyn Novacek in Hoogezand binnenliep demonstreerde de eigenaar een van de eerste cd-speler. Ik weet nog precies wat hij speelde: Love over Gold van Dire Straits. De speler was een bakbeest van een bovenlader. Wat een geluid. Zodra ze wat goedkoper werden schafte ik  een speler met een aantal cd’s aan waarna ik de eerste tijd vooral zat te luisteren naar hoe helder en mooi het geluid wel niet was. De die-hards bleven het vinyl trouw en tegenwoordig is vinyl zelfs weer helemaal in bij de jeugd. Veel bands brengen hun platen naast cd op vinyl uit en, verbazingwekkend genoeg, soms zelfs op cassette. Ja, inderdaad; ook het aloude cassettebandje maakte een welliswaar bescheiden terugkomst maar dan meer vanwege de nostalgie dan de geluidskwaliteit. Van vinyl wordt wel gezegd dat de geluidskwaliteit superieur is ten opzichte van de cd maar op mijn leeftijd (ik ben een vijftiger) maakt dat niets meer uit want het gehoor gaat met leeftijd achteruit en bepaalde tonen kun je na je tienerjaren al niet meer horen, zelfs al ben je nog zo voorzichtig met je gehoor en het wordt daarna geleidelijk minder. Sommige mensen geilen echter op meetbaar betere resultaten en zullen alleen daarom voor bepaalde geluidsdragers, apparatuur, kabels en speakers gaan. Wat fotografie betreft is er ook altijd een harde kern blijven bestaan die het 35mm filmpje en andere films is blijven gebruiken en mijn achternichtje heeft een directklaar (polaroid) camera die ook weer helemaal in is. Nu begrijp ik de populariteit van film heel goed, gekoppeld aan de magie van de donkere kamer en ik snap zeker ook de populariteit van vinyl want alleen al de hoesafbeeldingen zijn veel mooier omdat ze groter zijn dan op cd en het heeft wel wat zo’n schijf op een platenspeler, maar dat geklooi met cassettebandjes, dat snap ik dus weer niet. Wat een tijdverspilling om weer gemengde tapes te gaan maken terwijl je op de computer snel een aantal bestanden bij elkaar kan sprokkelen, eventueel, mocht je dat willen, met gratis software mooie overgangen maken en dan de hele zooi snel, zonder problemen op een cd te branden. In de tijd die je daarmee bespaart ten opzichte van het geklooi met zo’n bandje, kun je weer andere dingen doen. En ik kan het weten. Ik ben opgegroeid met bandjes en heb destijds veel verzameltapes voor vriendinnetjes gemaakt en platen van de bieb en van vrienden voor mezelf op band gekopieerd en bandjes voor mezelf gemaakt voor in de walkman. Wat ging daar een tijd in zitten.

Ach, de hele retrobeweging  laat maar weer eens zien dat je gewoon al je oude troep moet bewaren. Je wordt dan vanzelf een trendsetter. Dat beweer ik tenminste tegenwoordig tegen mijn vriendin wanneer ze er weer eens over klaagt dat ik niets weggooi.

fun255-retro-phone-handset-black

Retro handset voor smartphone.

cassette-tape

Het cassettebandje.

2 thoughts on “Retro.

  1. Leuk. Ja, ik ben ook nog van de generatie casettebandjes. Honderden heb ik er op genomen. En dan allemaal alle nummertjes in fraaie handschrift op de bijbehorende kaartje schrijven. Ik vond het wel wat hebben. Ooit heb ik ze allemaal gedumpt.

    Like

  2. Ik heb kortgeleden de videorecorder de deur uitgedaan en voeg aan iedere recyclevuilniszak een aantal banden toe dus over een tijdje zijn alle videobanden verdwenen. Cassettebandjes heb ik nog, net als behoorlijk wat vinyl (singles zowel als lp’s)

    Like

Leave a Reply

