Kattengeur.

Katten ruiken lekker, tenminste dat vind ik. Kattenvachten nemen omgevingsgeuren in zich op en ik vind niets lekkerder dan wanneer een van mijn katten van de jacht – en markeersessie terugkomt, mijn neus in die vacht te steken en het buiten te ruiken. Heerlijk. Het is net of ik hun avonturen van struinen door de heggen en velden er in kan ruiken. Laat in de lente en ’s zomers komt daar dan nog de geur van klaver en wilde bloemen bij.

Ik ben geen hondenliefhebber. Begrijp me niet verkeerd; ik heb niets tegen honden, ben altijd aardig tegen honden die ik bij mensen tegenkom maar ik hoef ze niet zelf om me heen te hebben. Daarnaast vind ik dat veel honden stinken. Je kunt vaak ruiken wanneer je in een huis binnenkomt waar honden wonen. Wanneer je katten in een huis ruikt dan is er vaak een kater die niet is gecastreerd of kattenbakken die niet genoeg worden verschoond of urine die te geconcentreerd is omdat de aanwezige katten niet genoeg natvoer krijgen. Er is iets mis. Katten ruiken normaalgesproken niet sterk. Onze twee doen hun behoeftes buiten en gebruiken eigenlijk de kattenbakken nooit. Voor mijn gevoel ruikt het in ons huis niet naar kat. Honden hebben meestal een sterke hondengeur die nog toeneemt wanneer ze nat zijn. Nu moet ik wel zeggen dat sommige hondenrassen minder geuren dan andere maar over het algemeen ruiken ze vrij sterk, zeker in vergelijking met katten en een natte hondengeur: bah! Het regent in Ierland veel dus mijn katten komen soms vrij nat thuis. Even wrijven met een handdoek en ze zijn verbazingwekkend snel droog en vóór de droogsessie ruiken ze niet sterk: een beetje naar natte bontjas eigenlijk en na de droogsessie ruiken ze naar de wasverzachter waar de handdoek ook naar ruikt.

De kat die ik vroeger bij mijn ouders thuis had, had een vreemde gewoonte. Wanneer er een wasmand met vieze kleding voor de wasmachine stond, dan vond ze niets lekkerder dan door naar zweet stinkende overhemden te rollen. Ze rook dan die dag heel sterk naar verschaald mensenzweet wat natuurlijk niet echt lekker was maar voor haar was het waarschijnlijk een soort parfum: zweetklier nummer 5. Gelukkig hebben onze huidige katten daar geen behoefte aan. Het enige wat gebeurt is dat, omdat wij op het platteland wonen, er af en toe wordt gegierd. Je kunt dan de ramen een dag lang niet open hebben en de was wordt binnen gedroogd. Wanneer de katten dan buiten zijn geweest, stinken ze naar koeiengier wat niet echt fris is en het is de enige keer dat onze katten een paar dagen niet lekker ruiken wanneer ze binnen zijn. Die geur houden we toch echt liever buiten, ook al ruikt het nog steeds niet naar hond.

dolf_patijn_feline_16072015_0002

Tina en Charlie en uitzicht op een gedeelte van onze achtertuin. De twee kijken naar binnen naar het katbed dat zich voor het raam van de werkkamer bevindt. Ik heb het raam  openstaan. Het is juli 2015, midzomer en het is buiten vrij aangenaam.

Leave a Reply

