Boekenmaanden.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom juni de maand van het spannende boek is. Spannende boeken horen voor mij veel meer bij november wanneer de wind rond het huis giert en de regen tegen de ramen slaat. Lekker onder de wol of op de bank voor de allesbrander met een retespannend of eng boek. Heerlijk. Toen ik daar eens verder over na ging denken vond ik dat alle maanden maar naar soort boeken moesten worden heringedeeld. Natuurlijk betekent dat niet dat men dan alleen dat soort boeken zou moeten lezen, nee, het is gewoon bedoeld om een maand lang extra aandacht aan een bepaald genre te wijden, waarbij ik voor de maandindeling wel mijn beweegredenen heb die ik zal toelichten. Laat me maar weten wat je ervan vindt.

Januari: maand van het reisboek. Het is het begin van het nieuwe jaar, reikhalzend kijken we uit naar de zomer en vragen ons misschien al af waar we dan heen willen reizen. Een goede maand om eens in een reisboek te duiken en op die manier het gure weer even te vergeten.

Februari: maand van het humoristische boek. We zijn de winter goed zat, worden wat kribbig van het slechte weer zodat we wel wat humor kunnen gebruiken. Lijkt me duidelijk.

Maart: maand van de Nederlandstalige literatuur. De boekenweek valt in deze maand dus lijkt het me logisch om de hele maand aan de Nederlandstalige literatuur te wijden.

April: maand van de filosofisch getinte literatuur. Ach, april is vaak vlees noch vis wat weer betreft, met vrij veel grondmist. Perfect voor de meer filosofisch getinte roman, lijkt mij.

Mei: maand van de poëzie. Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Lijkt me duidelijk.

Juni: maand van de buitenlandse literatuur. Het wordt al wat warmer, dus een goede maand om eens in die Italiaanse familieroman te duiken.

Juli: maand van chick- en dicklit. Vakantietijd, niet te moeilijk doen, lekker luchtig lezen. Chicklit lijkt me duidelijk. De mannelijke tegenhanger van chicklit is dus dicklit; luchtige romans voor mannen van schrijvers als Mike Gayle en Nick Hornby. Een lezeres stelde voor om juli de maand van de “graphic novel” te noemen. Dat is ook een mooi voorstel. De graphic novel is een volwassen genre en daarin is veel moois te beleven.

Augustus: maand van de (auto)biografie en de (auto)biografische literatuur. Waarom deze distinctie? Biografische literatuur kan ook gedeeltelijk fictief zijn. Augustus lijkt me de perfecte maand voor dit genre, misschien gedeeltelijk omdat de maand naar een persoon vernoemd is.

September: maand van de klassieker. Klassiekers verdienen een eigen maand. Het zijn boeken die hun waarde over de jaren, decennia en eeuwen hebben bewezen. Ik had september als maand van het kookboek maar ik ben blij dat een lezeres mij terecht wees op de noodzaak om de klassiekers een eigen maand te geven.

Oktober: maand van het historische boek. Dit lijkt me duidelijk omdat oktober al de maand van de geschiedenis is. Het wordt al aardig vroeg donker en wat is er fijner dan lekker knus met een historische roman onder de schemerlamp te zitten?

November: maand van het spannende boek. Het is koud en guur, de wind giert sfeerverhogend om het huis, de regen klettert tegen de ramen. Lekker onder de wol of op de bank voor het knapperend haardvuur met een spannende thriller.

December maand van de Fantasy en Sci/Fi. Het is winter, de feestdagen komen er aan, je hebt misschien geen zin in al die poespas, het weer ben je eigenlijk ook al weer zat. De donkerste dagen liggen in het verschiet. Lekker even wegduiken in een heel andere wereld.

En zo zijn we het jaar rond.

3 thoughts on “Boekenmaanden.

Leave a Reply

