Blauwe schermen onrust.

Heeft het RIVM nu echt niets beters te doen dan een onderzoek naar iets dat al lang bekend is? Vanochtend verkondigde Susan Jansen, hoofd gezondheidsbescherming, met een ernstig gezicht  voor de NOS camera dat het staren naar een blauw scherm ’s avonds voor het slapen gaan toch echt niet goed is en dat jongeren er minder slaaprust door krijgen en overdag meer vermoeid zijn. Ja, dat wisten we dus al. Daar is al vaker onderzoek naar gedaan. Niet altijd correct zoals een slecht, onnauwkeurig onderzoek naar het effect van e-readers in Amerika liet zien, maar toch: hier wordt al jaren bericht over gedaan. Daarom hebben de meeste telefoons, computers en tablets tegenwoordig een nachtstand waarbij het licht gedimd wordt en van blauw naar oranje verandert. Aan de kleur van het licht hoeft het dus niet te liggen. Gewoon automatisch de nachtstand instellen.

Zelfs met warm licht geldt echter dat wanneer iemand ’s avonds voor het slapen gaan nog allerlei drukke informatie tot zich neemt of spelletjes speelt waardoor er onrust in het hoofd ontstaat, dat niet slaapbevorderend werkt. Je moet gewoon een uur voor het slapen gaan iets ontspannends doen. Ik weet het van mezelf. Wanneer ik eens na een laat feestje m’n bed inrolde en toch best wel moe besloot om niet even rustig te zitten, bleek dat ik toch moeilijk kon slapen omdat er steeds maar beelden en gesprekken door mijn hoofd bleven gaan en het ondanks het late tijdstip waarschijnlijk beter was geweest wanneer ik nog een goed half uur of langer de tijd had genomen om alle drukte in mijn hoofd te laten wegvloeien.

Eigenlijk doe ik dat iedere dag: de drukte in mijn hoofd kwijtraken voor het slapen gaan. Dit doe ik door meestal in bed een boek te pakken, of mijn e-reader en in ieder geval een half uur fictie te lezen. Nu niet beginnen te zeuren over het licht van mijn e-reader want dat heb ik op een zeer lage stand (een helderheid van 6 tot 8 %) en een e-reader heeft randverlichting en geen achtergrondverlichting zoals een telefoon of tablet. Nu heb ik tegenwoordig maar een uur of 6 slaap nodig en of ik nu vroeg of laat naar bed ga, na 6 uur ben ik gewoon weer wakker. Door de week lig ik er vaak redelijk vroeg in en ben dan om een uur of 5 al weer wakker, geef de katten hun ontbijt en ga dan weer naar bed met mijn boek. Dan heb ik bijna twee uur tijd om te lezen. Heerlijk. Dat is meteen een goed begin van de dag. Tijdens mijn lunchpauze lees ik meestal ook een half uur. Dan ga ik weer fris de middag in.

Het voordeel van lezen wordt mijns inziens sterk onderschat en daar zou meer aandacht voor moeten zijn want het lezen van fictie is een geweldige manier om rust in het hoofd te creeëren, zowel voor jongeren als ouderen. Het klinkt misschien tegenstrijdig omdat lezen ook een hersenactiviteit is en je soms mensen hoort over hoe ze de halve nacht in een spannend boek zijn blijven lezen, maar het is bewezen dat het lezen van fictie, zelfs als het slechts een kwartier is, onstspannender werkt dan het gewoon zitten met een kop thee voor de neus. Door je te verplaatsen in een fictieve wereld komen je hersenen op andere gedachten. Je vergeet je dagelijkse beslommeringen en alle dagelijkse indrukken. Een strandwandeling is goed om al lopend je gedachten op een rijtje te zetten en fysiek even lekker uit te waaien maar het lezen van een boek is als een strandwandeling voor je hersenen. Even al die zorgen wissen in een andere geestelijke omgeving. Dat moet maar eens op het journaal.

Advertisements