Lang leve de technologie (over herkenning apps).

Ik sta midden in mijn achtertuin met mijn slimme telefoon op ooghoogte, kijkend naar het schermpje waar af en toe een nieuw plaatje verschijnt. Nee, ik ben niet aan het appen, tiktokken of Faceboeken. Ik ben vogels aan het spotten. Ik heb namelijk een nieuwe app in mijn telefoon, genaamd Merlin. Deze app pikt met het microfoontje van de telefoon vogelgeluiden op en vertelt dan met plaatjes welke vogel erbij hoort. Alhoewel sommige vogelgeluiden vrij zacht zijn wordt het toch opgepikt en ik ben onder de indruk van de betrouwbaarheid van de resultaten aangezien ik wel weet wat er allemaal in en rond mijn tuin vliegt. In de app kun je ook op foto zoeken en vogelgeluiden horen van allerlei soorten. Geweldig dat het allemaal kan.

Op sociale media zie je tegenwoordig veel “vroeger was het beter” berichten voorbijkomen waarin ook de huidige technologie wordt gehekeld. Mede omdat ik ben opgegroeid in een tijd waarin papieren encyclopedieën en boeken moesten worden geraadpleegd voor wetenswaardigheden, routebeschrijvingen mondeling of via papieren kaarten werden verkregen, liedjes op de radio door de deejay van naam en uitvoerende werden voorzien, informatie over bands in de popencyclopedie stond of in popbladen en je een veldgids mee moest sjouwen voor het herkennen van dieren en planten, ben ik erg dankbaar voor de huidige technologie. Ik ben maar wat blij met mijn computer, tablet, e-reader en slimme telefoon. Ik maak onder andere gebruik van Google en Wikipedia, apps als Shazam voor het herkennen van liedjes, plantnet voor het determineren van planten, bomen en struiken, Google Maps als routeplanner en navigatie-app, AllTrails voor plannen en navigeren van wandeltochten, de Nederlandse openbaar vervoer apps, een weerapp en ik heb een hele bibliotheek op mijn e-reader. Daarnaast kan ik gemakkelijk contact met familie en vrienden in Nederland onderhouden via email, WhatsApp en Skype. Wanneer ik op stap ga hoef ik dus alleen mijn slimme telefoon en eventueel een zogenaamde powerbank met kabeltje mee te dragen en, indien ik lezen wil, mijn e-reader. Technologie, wanneer op de juiste manier gebruikt, is geweldig. Plantnet gebruik ik nu ook regelmatig in mijn tuin omdat ik mijn tuin aan het verwilderen ben en er af en toe planten opduiken die ik nog niet ken.

Nu dus de Merlin app. Volgens de website kan de app momenteel 10.000 soorten onderscheiden. Ineens komt de wulp op mijn schermpje te staan. Hè? Zou de app dan toch minder goed zijn dan gedacht? Dan schiet mij te binnen dat in een veld verderop dat verkocht is maar bij een landgoed hoorde, door de toenmalige landgoedeigenaar een grote visvijver was aangelegd met een soort chalet erbij en dat ik, toen ik daar een keer rondkeek op uitnodiging van degene die daar nu woont, wulpen had gezien. Ik ben nog meer onder de indruk.

Hier is de link naar de Merlin app. Hier de link naar de plantnet app. En voor degene die Shazam nog niet kent kun je die hier vinden. Mochten er vragen of opmerkingen zijn over deze of andere apps, dan hoor ik dat wel.

De standaardtaal van de Merlin app is Amerikaans-Engels maar kan veranderd worden naar UK-Engels, Duits of een aantal andere talen, waaronder jammergenoeg niet Nederlands. Wanneer je op de drie streepjes in de linkerbovenhoek klikt en naar settings gaat, kun je naast de app language ook de common name language vinden. Die laatste kun je wel naar het Nederlands zetten zodat je de gewone naam van vogels in het Nederlands kunt zien.

In Plantnet klik je rechtsonder op profile, dan rechtsboven op de drie stipjes, klik op options, dan parameters and language en dan op choose language. Het kan zijn dat je plantnet ook meteen in het Nederlands kunt downloaden maar daar ben ik niet zeker van.

Leave a comment